Wiersze SERWIS MIŁOŚNIKÓW POEZJI GRUPA AUTORÓW BEJ

logowanie
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
Szukaj

Wokól przywolenia i zakazow...

wszelkie i liczne literowki - jako bledy wynikajace zmojej naturalnej ulomosci i zmeczenia - zobowiazuje sie usunac po koniecznym mi juz wypoczymku

Tekst jest propozycja swiadomosciową w ramach zasosowanej przeze mnie zabawy w tworzenie i stanwienie prawa – jako umowyspolecznej i kompromisu w odniesieniu do kontestowanych ostnio i kwestionwancy zasad regulwania prawnej dopusczlnosci i niedopuszczlnosci aborcji oraz niektorych innych zagadnien swiatpogladowych - scisle zwiazanych, z mozliwoscia kształtowania i realizowania swidomego rodzicielstwa
Tekst pisany jest w zasadzie ad hoc i bez zasosowania kniecznych dla prawa rygorow dotyczacych technicznjej strony zapisu nizebędnego dla wzystkich aktoww prwanych.systemow wywodzacych się z systemu starorzymskiego.


**********

Ustawa (projekt, szkic) o warunkach prawnych zapewniajacych swiadome rodzicielstwo na obszarze RP.

Preambuła (obowiazujaca jako proponowany kierunek i podstawa dla sposobu wykladni i rozumienia ustwy w zgodzie z caloscia obowiazującego prawa)

Parlament RP – swiadomy wagi i znaczenia problemu rodziciestwa i – zwlaszcza – swiadomego rodzicielstwa w odnisieniu jenostkowym (rodzicielskim ) dla matki i ojca oraz ich dziecka, oraz znaczenia rodzicelstwa w odnisieniu ogólnospołecznym z odniesienie besposredniopokoleniowym i ponadpokoleniowym oraz znaczenia rodzicielstwa – zwł. Swiadomego rodzicielstwa dla rozdziny, jednostki spoleczeństwa i cywilizacji – azwł.w tym ostatnim odnieieniu wzgledem spolecenstwa i cywilizaj i zapewnienia trwalosci, pomyslnosci bytowej iich konkurncyjnosci – jako przeslanek ich istnienia w czasie
uwzgledniając
1. jednostowe prawo do posiadania swiatopoglądu i mozliwosci nieprzymuszonego dzialaniania zgonie zee swoim swiatopoglądem i w ramach dopuszczonych przez prawo
2. obowiązujące na terenie RP
prawo do swiatopoglądu ramach koscioow i związków wyznaniowych i innych związkow o charakterze swiatopogladowym – i przyslugujące im prawo do kształtowania swiatopoglądu w ramach ich dzialalmnosci o charakterze zorganizowanym w ramach obowizaujacego prawa panstwoego
4. odrębnosc i nadrzędnosc prawa panstwowego – jako bowiazującego na terenie RP – niezaleznie od jednostkoweego swiatopoglądu osób funkcjonujcych w ramach terytorialncych i instytucjonalnych RP
4. autonomicznosc wewnętrznych praw wyznaniowych - takich jak prwo kanoniczne Kosciola Katolickiego i odpowiednio - prawa innych kosciólw i zwiazkow wyznaniowych i swiatopogladowych – obowiazujących przez poddanie się temu prwu przez przystapienie (prwo adhezyjne) ub w inny sposob – na podstawie decyzji jednostki lub przez nieodstapienie od społecznosci w której jednostka znalazla się w wyniku dzialań jedynie z udzialem tej osoby jako włączonej do wspolnoty dopuszczlną prawnie decycj osob sprwujacych opieke prwna lub faktyczną
5. podkreslając inny charakter skutkowania prawa państwowego i praw kosciołow oraz zwiazkow wyznaniowych i swiatopogladowych– co do rodzaju skutkow i rodzaju dopuszczalnej egzekucji prawa oraz odrębnosci i szcegolnej pozycji prawnej wlasciwych organow do stanowienia prawa, orzekania i egzekucji
6. dostregając istnienie nieidentycznosci swiatopoglądowej w odniesieniu do rodzicielstwa i potrzebę jednorodnego uregulowania odpowiednich praw – mozliwych do szerokiej – w miarę mozliwosci -powszechnej ich akceptacji i – wyniokowo – akceptując potrzebę kompromisu uwzgledniającego w szczególnych okolicznosciach – zgodę na zachowanie pewnych praw decydowania przez jednstkę – mimo mozliwosci podwazania tych praw – na plasczyznie swiatopoglądów jednstkowych czy swiatopoglądow obowazujących lub wskazywanych preferencyjnie przez niepaństwowe podmioty wyszególnione w preambule

Palament RP – postanawia co nastepuję

I. panstwo – przez organa swoje i instytucje zobowiazuje się wspierac rodzicielstwo – jako wynik swiadomego i dobrowolnego dzialania kobiety imężczyzny
przez
1.stanowienie prawa rodzicielskego i wszelkiego prawa, ktore regulowac powinno zycie jednostki w rodzinie i spoleczeństwie – jako rodziców bądz – odpowiednio – jako jednostki okresloene prawnie jako dzieci i osoby podlegające prawnej reprezentacji i opiece przez podmity okreslone ustwowo.
2. Dzialanie edukacyjne i wychowawcze uwzgledniajće rodzicielstwo wlansne i innych osob oraz i pozostawnie w zyciu – jako jednsktki prwawne takie jak; dzicko i osoba poddana opiece i reprezentacji przez swoich prawnych przedstawicieli z uwagi na okreslona niedojrzałosc lub niepelnosprawnosc.
3. Wspoamaganie instytucjonale o chrakterze finasowym rzeczowym i związanych z pomocą i uczestnictwem osob- w zwiazku z niepelnsprawnoscią – w ramach faktycznych mzliwosci i gwarancji przyjętych ustawowo w ramach faktycznych mozliwosci przyjętych gwarancji o charakterze ustawowym, sądowym i orzecniczym lub umownym.
4. opowiadanie sie po strnie tzw. cywilizacji zycia – rozumianej jako wspieranie dzialań w ramach obowiazującego prawa - przez utrwalaniem wartosci o charaktrezrze mentalnym oraz psychofizycznym oraz akceptowaniem dzialań podtrzymujcych twałosc i szeroko rozumianą skutecznosc i kokurecyjnosc cywilizacyjna z uwagi na wlasnosci lezące po stronie ludzkiej – jako jednostek swiadomie powolywanych do zycia i swiadomie oraz skutecznie uczestniczących w zyciu spolecznym – dla pozytku wlasnego i innych osob z uwzglednieniem w tym odniesieniu ogólu ujętego prawna regulacją i funkcjonujaca w przestrzeni i czasie obejmujacych spoleczeństwo i cywilizację.

II. Za dopuszcone - nauralne i uzane naukowo i prawnie metody swiadomego regulowania i wpływania na rozdzicielstwo uwaza sie dzalania opirające się na wiedzy o naturalnej i zmiennej w czasie z okreslona lub nie do konca okerloną cykliczną mozliwoscią ( i zawsze – jedynie domniemaną niemoznoscią) zaplodnienia kobiety

III. Poronienie z przyczyn obejmowanych swiadomym dzialaniem kobiety świadomej praw rodzicielskich wynikajacych znatury i ustawy i bilogicznych prwidlowosci – jako wiedzy pewnej lub potwierdzanej z duzym logicznym i naukowym prawdopodobieństwem z odniesieniem tej wiedzy o szkodliwosci i nieszkodliwosci poronienia dla zdrowia lub zycia kobiety oraz skutowania rodzicielskiego i nierodzicielskego – w odniesieniu do wczesnego okrsu po zaplodnieniu niezbędnego dla stwierdzenia duzego prawdopodobięnstw zaplodnienia – państwo pozostawia mozliwosci dzialania zainteresowanej bezposrednio kobiety – zgodnie z jej swiaomoscia i sumieniem oraz pozostawia jej dzialanie poza oceną prawa państwowego – jak regulacji powszechnie obowiązującej.

IV. Panstwo zezwala na swobodne i zgodne z sumieniem kobiety korzystanie z dopuszczonych praawnie srodkow uznawnych za dzialające skutecznie przeciw zaplodnieniu – nakladając obowiazek zamiszeczenia w sposob niebudzący watpliwosci informacji o dziaalniu srodka nazywanego antykoncepcyjnym, jego skutkach ubocznych i mozliwych szkodliwych skutach zdrowotnych dla kobiety ewnetualnie dla przyszlego potomstwa. Odosnie dopuszczlnosci prawnej stosowania srodkow zapobiegających zaplodnieniu z uwgi na wlasnosci mężczyszny niezbędne do zapodnieni i mozliwych z przyczyn naturalnych do stosowania przez mężczyznę- stosuję się rozwiązanie analogiczne.

V. Panstwo stoi na stanowisku,ze korzystanieze srodkow antykoncepcyjnych lub niekozystanie z tych srodkow i mozliwosc zaplodnienia w okreslonym i intresujacym strony czasie powinobyc objete swiadomoscia i wiedza mezczyzny i kobiety w przypadku podjecia przez nich dzalan – okreslancych jako wspolzycie seksualne,

VI. Zarówno kobieta jak i męzczyzna – jako "dawca plemnikow"powinni być wzajemnie swidomi w toku podjetych przz nich swiaomie dzialan o charkaterze erotycznym i seksualnym i mogącym w sposo naturalny nastapić zaplodnienia jajowej komorki kobiety. Podstęp – jako metoda działalnia kobiety w celu wykorzystania plemnikow meskich do zaplodnienia – nie podlega penalizacji ale nieswidomosc postronie mezczyzny podstepu i uzycie plemnikow do zaplodnienia poza świdomoscią męzczyzny nie moze rodzić skutkoe prawncych wzglem tego męzczyzny- w sposob niealazny od swiaomego i dobrowlnrgo decytowania o tych skutkach przez tego mężczyznę.

VII. Aborcja – taktowana jako mechaniczne lub inne usmierenie usmiercenie dziecka – dpuszczlna jest prwnie jedynie w wyjatkowych przyadkach okreslonych w ustawie i w warunkachzapewnienia mksymalnego – mozliwego sytuacyjnie bezpieczeństwa dla zycia i zdrowia kobiety.

VIII. Do prawnie dopuszczlanej aborcji - wymagana jest zgoda kobiety swiadomej praw rodzicielskich i zagrozeń związanych z aborcją.. W przypadku nimoznosci podjecia swidomej decycji przez kobietę lub niemozliwosci wyazenia woli w sposob zrozumialy dla swiadoego sytuacji otocznia – dpouszczalne jest domniemanie zgody na aborcję - ale jedynie w przypaku koniecznosci natychmistowej interwencji lekarskiej z uwagi na bezposrednie zagrożenie zycia kobiety lub powazne i twale zagozenie dla jej zdrowia. Lekarż oraz poloznik i pielegniarka – ma prawo do dzialaniazgodnego z przyzwoleniem tzw, kluzuli sumienia.
Wsytuacji okreslonej w punkcie VIII w przypadkach nie cierpiących zwloki - z uwagi na zagrozenie zycia lub zdrowia kobiety - lekarz i personel medyczny nie moze odmowić ratowania zycia lub zdrowia kobiety - nawet w przypadku wynikającej sytuacyjnie koniecznosci przeprowadzenia aborcji – jako jedynego dostepnego dzialania dla ratownia kobiety.

IX. W kazdym przypadku prawnej dopuszcalnosci aborcji – kluzula sumienia – obiowiazuje i obejmuje zarowno zainteresowaną kobiete jak i pesonel medyczny. Posilkowo i w sposob nie skutkujacy sprwczo jako skuteczny prawnie sprzeciw aborcyjny wzgleem swiadomie wyrazanej woli kobiety – w sytuacji dopuszczonej prawnie aborcji – klauzle sumienia stosujemy i uwzględniamy sprawczo takze w odnisieniu do ojca dzicka oraz do faktycznego i prwnego malzonka: męzczyzna taki w w sytuacji rodzicielskiej kobiety – gdy kobieta nie ma mozliwosci swiadomego decydowania bądz wyrazenia woli, a sytuacja wymaga natychmiastowj aborcji jako dostepnego srodka ratowania jej zycia lub zdrowia nie ma prawa decydowania o zyciu i zrowiu kobiety w sposob powodujacy dla tych arosci kobietyzagrozenie lub wzrost zagrozeń. Obejmuje to niezaleznie od płci - caly personel medyczny, oraz ojca dziecka a takze prawnego lub faktycznego męzą lub partnera lub prawnego i faktycznego opiekuna. Klauzula sumienia zezwalajca w wyjatkowych sytuacjach na sprzeciw ojca lub meza wzgledem decyzji kobiety o urodzeniu dziecka z- i istnienia wiadomych w chwili podejmowania decyzji o przyszlym urodzeniu wsytuacji wysokiego ryzyka dysfukcji dziecka zezwalajacych na dopuszcalna prawnie aborcje moze byc podstwa orzecznia sądu okreslajacego w sposob czasowo i sytuacyjny - cżasciowe lub calkowite zdjęcie odpowiedzialnosci rodzicielskiej i cywilnoprwnej dotyczącej takiego mezczyzny i skutkujacej wzgledem dzicka urozonego i objetego lub nieobjetego uposledzeniem lub wzgledem kobiety.
Pwyzszego zapisu nie mozna traktowac jako caloscowego prawnego i ustawowego uregulowania a zdejmowanie odpowiedzialnsci rodzicielskiej z męzczyzny lub kobiety nastepować moze jedynie w wyjatkowo uzasadnionych jednostkowo i spolecznie sytuacjach.

XI. W przypdku swiadomego rodzicielstwa i narodzenia się dziecka objętego daleko idącą ddysfunkcją
fizyczna, umyslowa lub psychiczna,ktora moglaby stwanwic podstawe do prawnie dopusczalnej aborcji – rodzice swiadomi zagrozeń w chwili dopuszczjacej decydowanie o prawnie dozwolonej aborcji w odnosnym przypaadku podejmowania decyzji aborcyjenej lub nieaborcyjenj biorą pelna odpoweidzialnosc faktyczna i prawną za zycie i funkcjonowanie dziecka – az do chwili zaistnienia istotnych przeslanek dla rzeczywistj samodzielnosci zyciowej dziecka. Przepis ten nie zwalnia państwa, organiczacji i instytucji spolecznych oraz innych pdmiotow prawa z przyjętych prawnie zobowiazan względem rozdicow dziecka i ich potomka..
XII. W przypadku narodzenia dziecka i skorzystania z pierwszeństwa przyslugującgo kobiecie w odniesieniu do kluzuli sumieni i decydowania o urodzeniu lub dopuszcalnym prwnie nieurodzeniu diecka objetego wysokim i potwirdzonym w odniesieiu do konkrtnie zaistnalego juz plodu i jego okrelonych wlasnsci – jako obrrczonygo wysokim ryzykiem pwaznych dyfukcji mogących byc podstawą aborcyjną – w przypadku zaistnienia sprzeciwu ojca dzicka lub męza kobiety wzgledem jej decycji w odniesieiu do aborcji bądz urodzenia dzicka – sprzeciw mezczyzny zgodny z przyslugujacm mu prawwem wyniakjacym z przpisoww caloscowych i klauzli sumienia dotyczącej mązczyzny – sprzeciw taki moze być jedna z podstwa regulowaia wzajnemnych praw i zobowizań miedzy kobita i meżczzna uwzgladniajacch istnienie lub nie istniennie dziecka uwglednieniej jego sprwnoscc lub niepelnosprwnosci lub uwzglezniajaych jego nienarodzenie. Oswidczenia o korzystaniu z kluzuli sumienia przez kobite i mezczyzna skutkowac moga prwnie miedzy nimi – jedynie w prypadku skutecnag ich zlozenia względem -tegoz męzczyzny i tej kobiety w czasie uwazanym za wlasciwy dla deccyzji odpusczalnej prwnie aborcji lub urodzeniu,.

XIII. Calosciowe uregulowanie prawncych zobowiazan męzczyzny i kobiety oraz praw dziecka w zwiazku z korzystaniem z kluzuli sumienia prze kobiete (– matkę przed i po urodzeniu lub matkę przed i po aborcji) i mezczyzna – ojca dziecka lub meza tej kobiety – wymaga odrebnego ustwowego uregulowania uwzglednaijaceo obowizaujace prawo i zsady wspolzyci spolecnegi i mozliwosc urgulowań szczegolnych z zasosowaniem ich pierwseństwa.

XIV. Aborcja – jako dopuszczony prawnie sposob dzialnia taktowany jest jako dzialnie z zakresu swidomego rodzicielstwa jedynie w przypdkach wymienionych w ustawie:

1. ciąża stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia kobiety ciężarnej (bez ograniczeń ze względu na wiek płodu[2]),
2.badania prenatalne lub inne przesłanki medyczne wskazują na duże prawdopodobieństwo ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu (do chwili osiągnięcia przez płód zdolności do samodzielnego życia poza organizmem kobiety ciężarnej
3. zachodzi uzasadnione podejrzenie, że ciąża powstała w wyniku czynu zabronionego (do 12 tygodni od początku ciąży[3]).
Występowanie okoliczności określonej w pkt. 3 stwierdza prokurator, pozostałe dwa lekarz inny niż przeprowadzający zabieg, chyba że ciąża zagraża bezpośrednio życiu kobiety. W przypadku kobiety małoletniej, bądź ubezwłasnowolnionej całkowicie konieczna jest zgoda jej rodziców bądź opiekunów prawnych, a w przypadku, gdy nie są w stanie jej wyrazić bądź ciężarna ma mniej niż 13 lat także sądu rodzinnego.

Punkt drugi z enumertywnie przedstwionych przslanek dopuszczjacych warunkowo aborcję - Parlament decyduje się pozostwic w fomie niezmieionej względem dotychczasowego stanu prwnego – traktowanego jako kommpromis ustawodawczy wyniikajacy ze zrozicowania spolecznego pod wzgledem swiadomosci i jednoskowych mozliwosci psychofizycnych obejmujacyc rozne dziedziny ludzkiej aktywosci i praktycznych zrozicowanych w tym odniesieniu jednistkowych mozliwosci.

Mozliwosci i niemozliwosci wynkające z ustwoego uregulowania – uwzględniają przeslanki aborcyjne związane z cięzkim uszkodzeniem płodu (dziecka), ale takze przeslanki rodzicielskie ze szczególnym wskazaniem roli i znaczenia kobiety ( – matki) w rodzicielstwie, opiece i wychowaniu – jako okolicznosci faktycznie funkcjonuje z przyczyn naturalnych – biologicznych i spolecznych.. Przeslanki te - jak się wydaje nie powinny abstrahowac od woli rodzicow ze szczegolna rolą kobiety i swiadomosci jej – takze co do osobistych umiejetnsci i faktycznych mozliwosci zapewnieniadzicku zycia w warunkach poszanowaniajego godnsci, ptrzebnej mu akceptacji milosci oraz perspektyw zyciowych uwzgladniających materialną – nie tylko finsowa stronę zycia oraz dostępnosc gwarantowanej pomocy w wychowaniu i opiece nad dzieckiem – az dochwili naturalnej śmerci.
Trauma – jako lęk rodzicow – matki czy ojca i związany z ich jednostkową umiejetnoscia (nieumiejętnoscia) sprostanniu trudnym wymaganiom zycia po urodzeniu trwale nisrawnego dziecka– pozostaja jedną z przslanek pozostwienia w obowizywaniu odnosnego uregulowania.
Istotnym elementem swiadomosci uwzglednianej przez ustwodawcę jest jednostkowo odczuwane zagrozenie traumatyczne zwiazane czy to z urodzeniem dziecka zdeformowanego fizycznie ,umyslowo, psychicznie lub dziecka martwego bądź skazanego na rychłą smierc i jednostkowe zagrozenie kobiety ( i męzczyzny – jako czynnika niestanowiacego samoistnie) traumą poaborcyjną.

XV. Środki farmaceutyczne i naturalne – traktowane zgodnie z udokumenowana wiedza – jako tzw, srodki wczesoporoonne panstwo moze dopuscic do obrotu i stosowania ze wzgledow na zagrozenie dla zycia i zdrowia kobiety, z uwagi na sytuacje mozliwego rodzicielstwa w wyniku prestepstwa oraz z uwagi na inne istotne przslanki spoleczne natury faktycznej i prawnej dpusczajacej aborcje mechaniczną lub w wyniku przeslanek wynikajacych wprost i bezpsredio ze swidomosci osob decyeujacych sie na satosowanie wskazanego i dpusczonego ustwą srodka oraz z uwagi na przslanki dotyczace swiadomosci, psychofizycznosci i inne wlasnosci i praktycznych zyciowwe mozliwosci i niemoznosci przeszlych potencjalnych rodzicow – w szegolnosci uposledzenia umyslowego i psychofizycznego lub fizycznego po stronie jednego lub dwojga rodicow lub dziecka.

XVI. Panstwo moze dopuscic do obrotu jednie srodki wczesnopororonne objęte odpowiedzailanoscią prwną producenta i podmitow ucesticzacych w realizowaniu obrotu dla zysku lub bez realizowania przychdow finasowych. Odpowiedailnosc tych podmiotow ralizowana i egzekwoawna być moze lub powinna- jedynie odpowednio do skutkow, rodzaaju,przedmiotu i zakeresu ich dzialania.

XVII. Zastosowanie srodka wczesnoporonnego wbrew woli lub niezaleznie od woli poddanej tymu dzialaniiu kobiety w stanie rodzicielskim moze podlegać odrębej penalizacj prawnej uregulowanej ustwowo.

XVIII. Kobieta stosujaca stosujaca srodek wczesnoporzonny – uznany za taki i dzailajaca swiadomie – nie moze podlegac opresji prawa panstwowego – i zaleznie od dopuszczenia lub niedopucznia danego srodka do obrotu przez wlasciwy instytucjnalnie wskazany i upowazniony podmiot lub uznania go za zabroniony do obobrotu i stosowania - korzysta prawnie z opowedniej ochrony prwnej i mozliwosci korzytania z indywidaalego prawa do ochrony zrowia a wprzyapdku zaistnienia szkodliwych skutkow stosowanego i dopusczonego do obrotu srodka poronneogo do korzystnai z ochrony zdrowia na zasadach ubezpiecznia obowizujacego jako powszechne ubezpieczie zdrowotne uregulowane stoswnymi przepisami.

XIX. Osoba – polecajaca srodek wczesnoporonny lubinny srodek poronny – jako majacy prowadzic do poronienia traktujaca stosowanie lub udstepnianie i polcajaca stosowanie tego srodka lub informująca o jego poronnych wlasciwosciach irealizujaa to jako dzialaniebedące zrodlem przychodu – lub dzialaniestatutowei podmioty organizacjnego przyjmuje naturalna wsoodpowiedzialnosc moralna i prawna za zastosowanie tego srodka przez kobiete – w ramch ogólnej odpowiedilnsci prawnej obowiaujacej na obszarze RP zuzglednieniem prawnego dopudszcznia do obrotu i stosowania lub braku takiego dpoudszcznia lub z uwzgledniem zakazu dla obrotu i stosowania takiego srodka – oraz – w przypadku dopuszcznia dopuszczenia leglenego obrotu i stosowania na obszarze objety jurysdykcja polska – w odniesieniu do zdarzeń tyczących zdrowia i zycia kobiety oraz zycia i zdrowia dziecka plodowego w zakresie uwzgledniajacym oczywistą i dostena dla stosujacego i kobiety inforamcję o mozliwych skutkach ubocznych i szkodliwych dla kobbiety i i plodu luzdkiego zyjącego w scislym i koniecznym biologicznym zwiazku z organizmem kobiety.

XX. Osoba polecająca srodki poronne i metody poronne zdecydowanie lub w sposob oczywisty niebezpieczne dla zycia i zdrowia kobiety – i nieinforujaca o mozliwcych zagrozeniach - moze byc pociagnieta do odpowiedialnosci karnej za uszerbki na zdrowiu lub smierc kobiety stosujacej wskazany srodek lub metode poronną.
Odpoweidaalnosc za dziecko – w przyapadku zastosowania takego srodka lub metody w celu usmircenia plodu – odnosi się tylko do usczerbkow na zdrowiu dziecka – w przyadku urodzenia się i zdrowotnego usczerbku w wyiniku stosowania wskazanego srodka lub metody.
Odpowiedalnosc taka wynika z obowiazyjacych przepisow prawa dotyczacych tworzenia zagozen dla zycia i zdrowia czlowieka. Przepisy cywilnoprwane zwizane z odowiedailanscia i wspólodpowiedzailanoscia – stosuje się w sposob odpowedni.

XXI. Odpowiedzailnosc prawna personelu medycznego stosujacego dopusczalne formy aborcji i metody oraz srodki wczesnoporonne uregulwana jest na zasadach ogolnej odopwiedzialnosci i przypadkww szczegolnych znoszacych lubo ogrniczjacych odpowiedzialnos personelu medycznego.

XXII. W przpadkach aborcji i dzialań zwiazanychz mozliwoasocia swadomego poronienia obowaizujek klauzula sumienia w odniesieniu do personelu medycznego w zakresie dzialań przekraczajacych dzialanie o charakterze informujaco usiwiadamiajacym.
Klauzula sumienia uznawana jest z pierwszenstwem stanowienia o mozliwosci rodzenia - aborcji przyslugujacej kokobiecie-matce z moca przerstajaca dcyzyjnie moc kluzuli sumiena z tytule ojcowtwa wzgledem dziecka, z tytulu pozostawnia męzem kobiety0-matki. W okreslonych prwnie sytuacjach - z kauzuli sumienia moze korzystac pawny opiekun kobiety-matki jednak bez mozliwosci decydowaia o zyciu i zdrowiu matki jedynie z uwagi na sytuacje roziecielskieosoby oddanej opiece prawnej.


XIII. Sprawy zwiazane z mozliwoscia lub niemozliwoscia stoswania metody nazywanej '"zaplodnieniem in vitro" i wszelkich spraw zwiaznacy ze skutowaniem i stoswanem tej metody – wymagaja uregulowania w odrębnej ustawie uwzgledniajacej wskazań preambuły do ustwy o rodzicielstwie i wskazan wyniakajachych z etyki i wszelkiej potewirdzienej wiedzy lącznie ze wskazaniami spolecznym i w odniesieniu do jednostki i calego spoleczeństwa takze w aspekcie trwaolsci cywilizacyjnej - zwł. z odniesienami wynikajacymi z calej ustawy regulujacej prawne zasady okreslajacee funkcjonwanie swidomego rodzicielstwa.

XXIV. Prlament – po dyskusji – przyjmie w ramach obowiazujacych procedur - tryb obowizujacy dla ustanwinia i zmiany przedstawionej ustawy -zwl.przez wskaznie trybu wiekszosciowego wymaganego dla kazdej ustwy lub trybu szczegolnego – jako wiekszsci kwalifikowanej. Pryjęta procedura skutkuje jednakowo w obu syuacjach stanwienia prawa, chybaze ustwoadawca w chwii stanwieia pierwszej zustaw zadecydujee inaczej.

XXV. Problematyka swiadomego rodzicielstwa – dyskusyjna, drazliwa i trudna obejmuje zagadnienia nie tylko w odniesieniu do aborcji, ale takze innych metod mozliwego usmiercania plodu - Takze przez wczesne i celowe poronienie - metodami mecchanicznymi – nienazywami aborcją, chemicznymi i z uzytkieem substacji przyrodniczych – naturanych oraz innych metod – np. metod termicznych i przepisy niniejsze maja sasosowanie do wszystkich takich sytuacji.


XXVI. Z koniecznosci prawo panstwowe obowiazujce wszystkich na ternie poddanym jurysdykji RP – i niezaleleznie od ich swiatopogladu jedstkowego musi i chyba powinno być wyrazem kompromisu uwzgledniajecego jednostkowe swidomociowe i faktyczne zroznicownie – i potrzebę oraz konieczosc stanowinia oraz stosowania prwa – z poszanowaniem rozumnej zasady rownosci wobec prawa w granicach poszanowaniu nierownosci naturalnych nie podlegajacych z natury mosliwosci regulowania prwewem zwyczajowym lub stanowionym.

XXVII.Odmienne ureguowania prawne obowiazujące na terenie innychpaństw nie skutkuja automatycznie w zwiazkuze znajdowaniem sie naterenie tych państw osob poddanych z tytulu obwatelstwa i stąłeego zamieszkania w odniesieniu wylacznego oboowizywana ich i zasiegu obowiazujacej jurysdykcji polskiej.

XXVIII. W przypadku zaplodnienia w wyniku przestepstwa szczegolnego traktowania wymagaklauzul sumieniaprzslugującakobiecie - zwlaszcza odiesieniu doprzyslugujacych jej praw w wyniku dzialnia sprwcy czynu zabroioegojako przyczynypoczćia zyciadzicka i akceptowania kluzuli sumienia jako prawa tej kobiety.

XXIX. Odmiennego traktowania wymaga klauzula sumienia uwzględniajaca brakswiadomej decycji po stroniekobiety z odniesieniem do akceptowanego przez niąpoczęcia dziecka zwlaszcza wyrazany sprzeciw wzgledem mozliwosci takego poczęcia.

XXX. W przypadku poczęcia zycia w wyniku gwaltu, postepu przemocy - dokonanego przez męzczyznę względem kobiey postanowienia o kluzulli sumienia - jak o prawu przyslgujacemu męzczyznie i mogacych byc podstawa do innych jego praw - przepisy o przslugujacej męzczyznie klauzli sumienia ie znjdują zastosowania tego mężcyzny.

Analogiczne rozwiązaniaprzyjmuje się wgledem naturalnego fakycznego i prwnego opiekuna wzgledem opieki nd osobąosoby plci zenskiej gdy poczęcie dziecka zwiazanego z zywym organzmem tej osoby wynika z dziaialania męzczyzny sprwującego piecżę nad osobą ktorej opika prawna przysluguje - jako osobie o niepelnych prawach stanowienia o sobie .
3. 11. 2020 r.

Dodano: 2020-11-04 07:25:24
Ten wiersz przeczytano 2544 razy
Oddanych głosów: 3
Rodzaj Monolog Klimat Obojętny Tematyka Życie Okazje Ślub i Wesele
Aby zagłosować zaloguj się w serwisie
zaloguj się aby dodać komentarz »

Komentarze (4)

Maciek.J Maciek.J

W zakładach karnych kobiety albo mężczyżni,którzy
odsiadują wyroki za dzieciobójstwo często są
rozdzielani od innych morderców (sic!) bo w świecie
nawet zdegenerowanych zabójców nie ma
usprawiedliwienia dla zabójcy dziecka. Często tacy
skazani padali ofiarą wręcz linczu w celi i byli
wieszani ,,na kracie,,.przez współwiężniów.

Babcia Tereska Babcia Tereska

Bardzo zawiły ten język prawniczy.

Plus za pracowitość. Pozdrawiam

Gminny Poeta Gminny Poeta

Jakoś nikt nie pomyślał co na to dziecko. Czy to
tylko zabawka czy przedmiot rozważań. Wiktorze nie
podpowiadaj bo się jeszcze przyjmie. Pozdrawiam:)

jastrz jastrz

Strasznie długi tekst. Miałeś ambicje przewidzieć
wszystko i uregulować wszystkie sytuacje. Ja jestem
zwolennikiem prawa krótkiego i jasnego. Dla mnie
ustawa o dopuszczalności przerywania ciąży mogłaby
mieć tylko jeden punkt:
"Na terenie RP są zabronione wszelkie działania
prowadzące do przerwania ciąży i usunięcia żywego
płodu z organizmu matki, za wyjątkiem:
1. ...
2. ...
3. ... itd."

Poza tym należy pamiętać, że już obecna ustawa jest
kompromisem, więc może lepiej przy niej nie majstrować
tylko zostawić tak jak jest, bo obie strony sporu (acz
niechętnie) się na takie zapisy zgodziły.

Dodaj swój wiersz

Ostatnie komentarze

Wiersze znanych

Adam Mickiewicz Franciszek Karpiński
Juliusz Słowacki Wisława Szymborska
Leopold Staff Konstanty Ildefons Gałczyński
Adam Asnyk Krzysztof Kamil Baczyński
Halina Poświatowska Jan Lechoń
Tadeusz Borowski Jan Brzechwa
Czesław Miłosz Kazimierz Przerwa-Tetmajer

więcej »

Autorzy na topie

kazap

anna

AMOR1988

Ola

aTOMash

Bella Jagódka


więcej »