Wokól przywolenia i zakazow...
wszelkie i liczne literowki - jako bledy wynikajace zmojej naturalnej ulomosci i zmeczenia - zobowiazuje sie usunac po koniecznym mi juz wypoczymku
Tekst jest propozycja swiadomosciową w
ramach zasosowanej przeze mnie zabawy w
tworzenie i stanwienie prawa – jako
umowyspolecznej i kompromisu w odniesieniu
do kontestowanych ostnio i kwestionwancy
zasad regulwania prawnej dopusczlnosci i
niedopuszczlnosci aborcji oraz niektorych
innych zagadnien swiatpogladowych - scisle
zwiazanych, z mozliwoscia kształtowania i
realizowania swidomego rodzicielstwa
Tekst pisany jest w zasadzie ad hoc i bez
zasosowania kniecznych dla prawa rygorow
dotyczacych technicznjej strony zapisu
nizebędnego dla wzystkich aktoww
prwanych.systemow wywodzacych się z systemu
starorzymskiego.
**********
Ustawa (projekt, szkic) o warunkach
prawnych zapewniajacych swiadome
rodzicielstwo na obszarze RP.
Preambuła (obowiazujaca jako proponowany
kierunek i podstawa dla sposobu wykladni i
rozumienia ustwy w zgodzie z caloscia
obowiazującego prawa)
Parlament RP – swiadomy wagi i znaczenia
problemu rodziciestwa i – zwlaszcza –
swiadomego rodzicielstwa w odnisieniu
jenostkowym (rodzicielskim ) dla matki i
ojca oraz ich dziecka, oraz znaczenia
rodzicelstwa w odnisieniu ogólnospołecznym
z odniesienie besposredniopokoleniowym i
ponadpokoleniowym oraz znaczenia
rodzicielstwa – zwł. Swiadomego
rodzicielstwa dla rozdziny, jednostki
spoleczeństwa i cywilizacji – azwł.w tym
ostatnim odnieieniu wzgledem spolecenstwa i
cywilizaj i zapewnienia trwalosci,
pomyslnosci bytowej iich konkurncyjnosci –
jako przeslanek ich istnienia w czasie
uwzgledniając
1. jednostowe prawo do posiadania
swiatopoglądu i mozliwosci nieprzymuszonego
dzialaniania zgonie zee swoim
swiatopoglądem i w ramach dopuszczonych
przez prawo
2. obowiązujące na terenie RP
prawo do swiatopoglądu ramach koscioow i
związków wyznaniowych i innych związkow o
charakterze swiatopogladowym – i
przyslugujące im prawo do kształtowania
swiatopoglądu w ramach ich dzialalmnosci o
charakterze zorganizowanym w ramach
obowizaujacego prawa panstwoego
4. odrębnosc i nadrzędnosc prawa
panstwowego – jako bowiazującego na terenie
RP – niezaleznie od jednostkoweego
swiatopoglądu osób funkcjonujcych w ramach
terytorialncych i instytucjonalnych RP
4. autonomicznosc wewnętrznych praw
wyznaniowych - takich jak prwo kanoniczne
Kosciola Katolickiego i odpowiednio - prawa
innych kosciólw i zwiazkow wyznaniowych i
swiatopogladowych – obowiazujących przez
poddanie się temu prwu przez przystapienie
(prwo adhezyjne) ub w inny sposob – na
podstawie decyzji jednostki lub przez
nieodstapienie od społecznosci w której
jednostka znalazla się w wyniku dzialań
jedynie z udzialem tej osoby jako włączonej
do wspolnoty dopuszczlną prawnie decycj
osob sprwujacych opieke prwna lub
faktyczną
5. podkreslając inny charakter skutkowania
prawa państwowego i praw kosciołow oraz
zwiazkow wyznaniowych i swiatopogladowych–
co do rodzaju skutkow i rodzaju
dopuszczalnej egzekucji prawa oraz
odrębnosci i szcegolnej pozycji prawnej
wlasciwych organow do stanowienia prawa,
orzekania i egzekucji
6. dostregając istnienie nieidentycznosci
swiatopoglądowej w odniesieniu do
rodzicielstwa i potrzebę jednorodnego
uregulowania odpowiednich praw – mozliwych
do szerokiej – w miarę mozliwosci
-powszechnej ich akceptacji i – wyniokowo –
akceptując potrzebę kompromisu
uwzgledniającego w szczególnych
okolicznosciach – zgodę na zachowanie
pewnych praw decydowania przez jednstkę –
mimo mozliwosci podwazania tych praw – na
plasczyznie swiatopoglądów jednstkowych czy
swiatopoglądow obowazujących lub
wskazywanych preferencyjnie przez
niepaństwowe podmioty wyszególnione w
preambule
Palament RP – postanawia co nastepuję
I. panstwo – przez organa swoje i
instytucje zobowiazuje się wspierac
rodzicielstwo – jako wynik swiadomego i
dobrowolnego dzialania kobiety
imężczyzny
przez
1.stanowienie prawa rodzicielskego i
wszelkiego prawa, ktore regulowac powinno
zycie jednostki w rodzinie i spoleczeństwie
– jako rodziców bądz – odpowiednio – jako
jednostki okresloene prawnie jako dzieci i
osoby podlegające prawnej reprezentacji i
opiece przez podmity okreslone ustwowo.
2. Dzialanie edukacyjne i wychowawcze
uwzgledniajće rodzicielstwo wlansne i
innych osob oraz i pozostawnie w zyciu –
jako jednsktki prwawne takie jak; dzicko i
osoba poddana opiece i reprezentacji przez
swoich prawnych przedstawicieli z uwagi na
okreslona niedojrzałosc lub
niepelnosprawnosc.
3. Wspoamaganie instytucjonale o chrakterze
finasowym rzeczowym i związanych z pomocą i
uczestnictwem osob- w zwiazku z
niepelnsprawnoscią – w ramach faktycznych
mzliwosci i gwarancji przyjętych ustawowo
w ramach faktycznych mozliwosci przyjętych
gwarancji o charakterze ustawowym, sądowym
i orzecniczym lub umownym.
4. opowiadanie sie po strnie tzw.
cywilizacji zycia – rozumianej jako
wspieranie dzialań w ramach obowiazującego
prawa - przez utrwalaniem wartosci o
charaktrezrze mentalnym oraz
psychofizycznym oraz akceptowaniem dzialań
podtrzymujcych twałosc i szeroko rozumianą
skutecznosc i kokurecyjnosc cywilizacyjna
z uwagi na wlasnosci lezące po stronie
ludzkiej – jako jednostek swiadomie
powolywanych do zycia i swiadomie oraz
skutecznie uczestniczących w zyciu
spolecznym – dla pozytku wlasnego i innych
osob z uwzglednieniem w tym odniesieniu
ogólu ujętego prawna regulacją i
funkcjonujaca w przestrzeni i czasie
obejmujacych spoleczeństwo i
cywilizację.
II. Za dopuszcone - nauralne i uzane
naukowo i prawnie metody swiadomego
regulowania i wpływania na rozdzicielstwo
uwaza sie dzalania opirające się na wiedzy
o naturalnej i zmiennej w czasie z
okreslona lub nie do konca okerloną
cykliczną mozliwoscią ( i zawsze – jedynie
domniemaną niemoznoscią) zaplodnienia
kobiety
III. Poronienie z przyczyn obejmowanych
swiadomym dzialaniem kobiety świadomej
praw rodzicielskich wynikajacych znatury i
ustawy i bilogicznych prwidlowosci – jako
wiedzy pewnej lub potwierdzanej z duzym
logicznym i naukowym prawdopodobieństwem z
odniesieniem tej wiedzy o szkodliwosci i
nieszkodliwosci poronienia dla zdrowia lub
zycia kobiety oraz skutowania
rodzicielskiego i nierodzicielskego – w
odniesieniu do wczesnego okrsu po
zaplodnieniu niezbędnego dla stwierdzenia
duzego prawdopodobięnstw zaplodnienia –
państwo pozostawia mozliwosci dzialania
zainteresowanej bezposrednio kobiety –
zgodnie z jej swiaomoscia i sumieniem oraz
pozostawia jej dzialanie poza oceną prawa
państwowego – jak regulacji powszechnie
obowiązującej.
IV. Panstwo zezwala na swobodne i zgodne z
sumieniem kobiety korzystanie z
dopuszczonych praawnie srodkow uznawnych za
dzialające skutecznie przeciw zaplodnieniu
– nakladając obowiazek zamiszeczenia w
sposob niebudzący watpliwosci informacji o
dziaalniu srodka nazywanego
antykoncepcyjnym, jego skutkach ubocznych i
mozliwych szkodliwych skutach zdrowotnych
dla kobiety ewnetualnie dla przyszlego
potomstwa. Odosnie dopuszczlnosci prawnej
stosowania srodkow zapobiegających
zaplodnieniu z uwgi na wlasnosci
mężczyszny niezbędne do zapodnieni i
mozliwych z przyczyn naturalnych do
stosowania przez mężczyznę- stosuję się
rozwiązanie analogiczne.
V. Panstwo stoi na stanowisku,ze
korzystanieze srodkow antykoncepcyjnych lub
niekozystanie z tych srodkow i mozliwosc
zaplodnienia w okreslonym i intresujacym
strony czasie powinobyc objete swiadomoscia
i wiedza mezczyzny i kobiety w przypadku
podjecia przez nich dzalan – okreslancych
jako wspolzycie seksualne,
VI. Zarówno kobieta jak i męzczyzna – jako
"dawca plemnikow"powinni być wzajemnie
swidomi w toku podjetych przz nich
swiaomie dzialan o charkaterze erotycznym i
seksualnym i mogącym w sposo naturalny
nastapić zaplodnienia jajowej komorki
kobiety. Podstęp – jako metoda działalnia
kobiety w celu wykorzystania plemnikow
meskich do zaplodnienia – nie podlega
penalizacji ale nieswidomosc postronie
mezczyzny podstepu i uzycie plemnikow do
zaplodnienia poza świdomoscią męzczyzny nie
moze rodzić skutkoe prawncych wzglem tego
męzczyzny- w sposob niealazny od swiaomego
i dobrowlnrgo decytowania o tych skutkach
przez tego mężczyznę.
VII. Aborcja – taktowana jako mechaniczne
lub inne usmierenie usmiercenie dziecka –
dpuszczlna jest prwnie jedynie w
wyjatkowych przyadkach okreslonych w
ustawie i w warunkachzapewnienia
mksymalnego – mozliwego sytuacyjnie
bezpieczeństwa dla zycia i zdrowia
kobiety.
VIII. Do prawnie dopuszczlanej aborcji -
wymagana jest zgoda kobiety swiadomej praw
rodzicielskich i zagrozeń związanych z
aborcją.. W przypadku nimoznosci podjecia
swidomej decycji przez kobietę lub
niemozliwosci wyazenia woli w sposob
zrozumialy dla swiadoego sytuacji otocznia
– dpouszczalne jest domniemanie zgody na
aborcję - ale jedynie w przypaku
koniecznosci natychmistowej interwencji
lekarskiej z uwagi na bezposrednie
zagrożenie zycia kobiety lub powazne i
twale zagozenie dla jej zdrowia. Lekarż
oraz poloznik i pielegniarka – ma prawo do
dzialaniazgodnego z przyzwoleniem tzw,
kluzuli sumienia.
Wsytuacji okreslonej w punkcie VIII w
przypadkach nie cierpiących zwloki - z
uwagi na zagrozenie zycia lub zdrowia
kobiety - lekarz i personel medyczny nie
moze odmowić ratowania zycia lub zdrowia
kobiety - nawet w przypadku wynikającej
sytuacyjnie koniecznosci przeprowadzenia
aborcji – jako jedynego dostepnego
dzialania dla ratownia kobiety.
IX. W kazdym przypadku prawnej
dopuszcalnosci aborcji – kluzula sumienia –
obiowiazuje i obejmuje zarowno
zainteresowaną kobiete jak i pesonel
medyczny. Posilkowo i w sposob nie
skutkujacy sprwczo jako skuteczny prawnie
sprzeciw aborcyjny wzgleem swiadomie
wyrazanej woli kobiety – w sytuacji
dopuszczonej prawnie aborcji – klauzle
sumienia stosujemy i uwzględniamy sprawczo
takze w odnisieniu do ojca dzicka oraz do
faktycznego i prwnego malzonka: męzczyzna
taki w w sytuacji rodzicielskiej kobiety –
gdy kobieta nie ma mozliwosci swiadomego
decydowania bądz wyrazenia woli, a
sytuacja wymaga natychmiastowj aborcji jako
dostepnego srodka ratowania jej zycia lub
zdrowia nie ma prawa decydowania o zyciu i
zrowiu kobiety w sposob powodujacy dla tych
arosci kobietyzagrozenie lub wzrost
zagrozeń. Obejmuje to niezaleznie od płci -
caly personel medyczny, oraz ojca dziecka a
takze prawnego lub faktycznego męzą lub
partnera lub prawnego i faktycznego
opiekuna. Klauzula sumienia zezwalajca w
wyjatkowych sytuacjach na sprzeciw ojca lub
meza wzgledem decyzji kobiety o urodzeniu
dziecka z- i istnienia wiadomych w chwili
podejmowania decyzji o przyszlym
urodzeniu wsytuacji wysokiego ryzyka
dysfukcji dziecka zezwalajacych na
dopuszcalna prawnie aborcje moze byc
podstwa orzecznia sądu okreslajacego w
sposob czasowo i sytuacyjny - cżasciowe
lub calkowite zdjęcie odpowiedzialnosci
rodzicielskiej i cywilnoprwnej dotyczącej
takiego mezczyzny i skutkujacej wzgledem
dzicka urozonego i objetego lub nieobjetego
uposledzeniem lub wzgledem kobiety.
Pwyzszego zapisu nie mozna traktowac jako
caloscowego prawnego i ustawowego
uregulowania a zdejmowanie odpowiedzialnsci
rodzicielskiej z męzczyzny lub kobiety
nastepować moze jedynie w wyjatkowo
uzasadnionych jednostkowo i spolecznie
sytuacjach.
XI. W przypdku swiadomego rodzicielstwa i
narodzenia się dziecka objętego daleko
idącą ddysfunkcją
fizyczna, umyslowa lub psychiczna,ktora
moglaby stwanwic podstawe do prawnie
dopusczalnej aborcji – rodzice swiadomi
zagrozeń w chwili dopuszczjacej decydowanie
o prawnie dozwolonej aborcji w odnosnym
przypaadku podejmowania decyzji aborcyjenej
lub nieaborcyjenj biorą pelna
odpoweidzialnosc faktyczna i prawną za
zycie i funkcjonowanie dziecka – az do
chwili zaistnienia istotnych przeslanek dla
rzeczywistj samodzielnosci zyciowej
dziecka. Przepis ten nie zwalnia państwa,
organiczacji i instytucji spolecznych oraz
innych pdmiotow prawa z przyjętych prawnie
zobowiazan względem rozdicow dziecka i ich
potomka..
XII. W przypadku narodzenia dziecka i
skorzystania z pierwszeństwa przyslugującgo
kobiecie w odniesieniu do kluzuli sumieni i
decydowania o urodzeniu lub dopuszcalnym
prwnie nieurodzeniu diecka objetego wysokim
i potwirdzonym w odniesieiu do konkrtnie
zaistnalego juz plodu i jego okrelonych
wlasnsci – jako obrrczonygo wysokim
ryzykiem pwaznych dyfukcji mogących byc
podstawą aborcyjną – w przypadku
zaistnienia sprzeciwu ojca dzicka lub męza
kobiety wzgledem jej decycji w odniesieiu
do aborcji bądz urodzenia dzicka – sprzeciw
mezczyzny zgodny z przyslugujacm mu prawwem
wyniakjacym z przpisoww caloscowych i
klauzli sumienia dotyczącej mązczyzny –
sprzeciw taki moze być jedna z podstwa
regulowaia wzajnemnych praw i zobowizań
miedzy kobita i meżczzna uwzgladniajacch
istnienie lub nie istniennie dziecka
uwglednieniej jego sprwnoscc lub
niepelnosprwnosci lub uwzglezniajaych jego
nienarodzenie. Oswidczenia o korzystaniu z
kluzuli sumienia przez kobite i mezczyzna
skutkowac moga prwnie miedzy nimi – jedynie
w prypadku skutecnag ich zlozenia względem
-tegoz męzczyzny i tej kobiety w czasie
uwazanym za wlasciwy dla deccyzji
odpusczalnej prwnie aborcji lub
urodzeniu,.
XIII. Calosciowe uregulowanie prawncych
zobowiazan męzczyzny i kobiety oraz praw
dziecka w zwiazku z korzystaniem z kluzuli
sumienia prze kobiete (– matkę przed i po
urodzeniu lub matkę przed i po aborcji) i
mezczyzna – ojca dziecka lub meza tej
kobiety – wymaga odrebnego ustwowego
uregulowania uwzglednaijaceo obowizaujace
prawo i zsady wspolzyci spolecnegi i
mozliwosc urgulowań szczegolnych z
zasosowaniem ich pierwseństwa.
XIV. Aborcja – jako dopuszczony prawnie
sposob dzialnia taktowany jest jako
dzialnie z zakresu swidomego rodzicielstwa
jedynie w przypdkach wymienionych w
ustawie:
1. ciąża stanowi zagrożenie dla życia lub
zdrowia kobiety ciężarnej (bez ograniczeń
ze względu na wiek płodu[2]),
2.badania prenatalne lub inne przesłanki
medyczne wskazują na duże
prawdopodobieństwo ciężkiego i
nieodwracalnego upośledzenia płodu albo
nieuleczalnej choroby zagrażającej jego
życiu (do chwili osiągnięcia przez płód
zdolności do samodzielnego życia poza
organizmem kobiety ciężarnej
3. zachodzi uzasadnione podejrzenie, że
ciąża powstała w wyniku czynu zabronionego
(do 12 tygodni od początku ciąży[3]).
Występowanie okoliczności określonej w pkt.
3 stwierdza prokurator, pozostałe dwa
lekarz inny niż przeprowadzający zabieg,
chyba że ciąża zagraża bezpośrednio życiu
kobiety. W przypadku kobiety małoletniej,
bądź ubezwłasnowolnionej całkowicie
konieczna jest zgoda jej rodziców bądź
opiekunów prawnych, a w przypadku, gdy nie
są w stanie jej wyrazić bądź ciężarna ma
mniej niż 13 lat także sądu rodzinnego.
Punkt drugi z enumertywnie przedstwionych
przslanek dopuszczjacych warunkowo aborcję
- Parlament decyduje się pozostwic w fomie
niezmieionej względem dotychczasowego stanu
prwnego – traktowanego jako kommpromis
ustawodawczy wyniikajacy ze zrozicowania
spolecznego pod wzgledem swiadomosci i
jednoskowych mozliwosci psychofizycnych
obejmujacyc rozne dziedziny ludzkiej
aktywosci i praktycznych zrozicowanych w
tym odniesieniu jednistkowych mozliwosci.
Mozliwosci i niemozliwosci wynkające z
ustwoego uregulowania – uwzględniają
przeslanki aborcyjne związane z cięzkim
uszkodzeniem płodu (dziecka), ale takze
przeslanki rodzicielskie ze szczególnym
wskazaniem roli i znaczenia kobiety ( –
matki) w rodzicielstwie, opiece i
wychowaniu – jako okolicznosci faktycznie
funkcjonuje z przyczyn naturalnych –
biologicznych i spolecznych.. Przeslanki te
- jak się wydaje nie powinny abstrahowac
od woli rodzicow ze szczegolna rolą kobiety
i swiadomosci jej – takze co do osobistych
umiejetnsci i faktycznych mozliwosci
zapewnieniadzicku zycia w warunkach
poszanowaniajego godnsci, ptrzebnej mu
akceptacji milosci oraz perspektyw
zyciowych uwzgladniających materialną – nie
tylko finsowa stronę zycia oraz dostępnosc
gwarantowanej pomocy w wychowaniu i opiece
nad dzieckiem – az dochwili naturalnej
śmerci.
Trauma – jako lęk rodzicow – matki czy
ojca i związany z ich jednostkową
umiejetnoscia (nieumiejętnoscia)
sprostanniu trudnym wymaganiom zycia po
urodzeniu trwale nisrawnego dziecka–
pozostaja jedną z przslanek pozostwienia w
obowizywaniu odnosnego uregulowania.
Istotnym elementem swiadomosci
uwzglednianej przez ustwodawcę jest
jednostkowo odczuwane zagrozenie
traumatyczne zwiazane czy to z urodzeniem
dziecka zdeformowanego fizycznie ,umyslowo,
psychicznie lub dziecka martwego bądź
skazanego na rychłą smierc i jednostkowe
zagrozenie kobiety ( i męzczyzny – jako
czynnika niestanowiacego samoistnie) traumą
poaborcyjną.
XV. Środki farmaceutyczne i naturalne –
traktowane zgodnie z udokumenowana wiedza –
jako tzw, srodki wczesoporoonne panstwo
moze dopuscic do obrotu i stosowania ze
wzgledow na zagrozenie dla zycia i zdrowia
kobiety, z uwagi na sytuacje mozliwego
rodzicielstwa w wyniku prestepstwa oraz z
uwagi na inne istotne przslanki spoleczne
natury faktycznej i prawnej dpusczajacej
aborcje mechaniczną lub w wyniku przeslanek
wynikajacych wprost i bezpsredio ze
swidomosci osob decyeujacych sie na
satosowanie wskazanego i dpusczonego ustwą
srodka oraz z uwagi na przslanki dotyczace
swiadomosci, psychofizycznosci i inne
wlasnosci i praktycznych zyciowwe
mozliwosci i niemoznosci przeszlych
potencjalnych rodzicow – w szegolnosci
uposledzenia umyslowego i psychofizycznego
lub fizycznego po stronie jednego lub
dwojga rodicow lub dziecka.
XVI. Panstwo moze dopuscic do obrotu jednie
srodki wczesnopororonne objęte
odpowiedzailanoscią prwną producenta i
podmitow ucesticzacych w realizowaniu
obrotu dla zysku lub bez realizowania
przychdow finasowych. Odpowiedailnosc tych
podmiotow ralizowana i egzekwoawna być moze
lub powinna- jedynie odpowednio do skutkow,
rodzaaju,przedmiotu i zakeresu ich
dzialania.
XVII. Zastosowanie srodka wczesnoporonnego
wbrew woli lub niezaleznie od woli poddanej
tymu dzialaniiu kobiety w stanie
rodzicielskim moze podlegać odrębej
penalizacj prawnej uregulowanej ustwowo.
XVIII. Kobieta stosujaca stosujaca srodek
wczesnoporzonny – uznany za taki i
dzailajaca swiadomie – nie moze podlegac
opresji prawa panstwowego – i zaleznie od
dopuszczenia lub niedopucznia danego srodka
do obrotu przez wlasciwy instytucjnalnie
wskazany i upowazniony podmiot lub uznania
go za zabroniony do obobrotu i stosowania -
korzysta prawnie z opowedniej ochrony
prwnej i mozliwosci korzytania z
indywidaalego prawa do ochrony zrowia a
wprzyapdku zaistnienia szkodliwych skutkow
stosowanego i dopusczonego do obrotu srodka
poronneogo do korzystnai z ochrony zdrowia
na zasadach ubezpiecznia obowizujacego jako
powszechne ubezpieczie zdrowotne
uregulowane stoswnymi przepisami.
XIX. Osoba – polecajaca srodek
wczesnoporonny lubinny srodek poronny –
jako majacy prowadzic do poronienia
traktujaca stosowanie lub udstepnianie i
polcajaca stosowanie tego srodka lub
informująca o jego poronnych wlasciwosciach
irealizujaa to jako dzialaniebedące
zrodlem przychodu – lub dzialaniestatutowei
podmioty organizacjnego przyjmuje naturalna
wsoodpowiedzialnosc moralna i prawna za
zastosowanie tego srodka przez kobiete – w
ramch ogólnej odpowiedilnsci prawnej
obowiaujacej na obszarze RP zuzglednieniem
prawnego dopudszcznia do obrotu i
stosowania lub braku takiego dpoudszcznia
lub z uwzgledniem zakazu dla obrotu i
stosowania takiego srodka – oraz – w
przypadku dopuszcznia dopuszczenia
leglenego obrotu i stosowania na obszarze
objety jurysdykcja polska – w odniesieniu
do zdarzeń tyczących zdrowia i zycia
kobiety oraz zycia i zdrowia dziecka
plodowego w zakresie uwzgledniajacym
oczywistą i dostena dla stosujacego i
kobiety inforamcję o mozliwych skutkach
ubocznych i szkodliwych dla kobbiety i i
plodu luzdkiego zyjącego w scislym i
koniecznym biologicznym zwiazku z
organizmem kobiety.
XX. Osoba polecająca srodki poronne i
metody poronne zdecydowanie lub w sposob
oczywisty niebezpieczne dla zycia i zdrowia
kobiety – i nieinforujaca o mozliwcych
zagrozeniach - moze byc pociagnieta do
odpowiedialnosci karnej za uszerbki na
zdrowiu lub smierc kobiety stosujacej
wskazany srodek lub metode poronną.
Odpoweidaalnosc za dziecko – w przyapadku
zastosowania takego srodka lub metody w
celu usmircenia plodu – odnosi się tylko do
usczerbkow na zdrowiu dziecka – w przyadku
urodzenia się i zdrowotnego usczerbku w
wyiniku stosowania wskazanego srodka lub
metody.
Odpowiedalnosc taka wynika z
obowiazyjacych przepisow prawa dotyczacych
tworzenia zagozen dla zycia i zdrowia
czlowieka. Przepisy cywilnoprwane zwizane z
odowiedailanscia i wspólodpowiedzailanoscia
– stosuje się w sposob odpowedni.
XXI. Odpowiedzailnosc prawna personelu
medycznego stosujacego dopusczalne formy
aborcji i metody oraz srodki wczesnoporonne
uregulwana jest na zasadach ogolnej
odopwiedzialnosci i przypadkww szczegolnych
znoszacych lubo ogrniczjacych
odpowiedzialnos personelu medycznego.
XXII. W przpadkach aborcji i dzialań
zwiazanychz mozliwoasocia swadomego
poronienia obowaizujek klauzula sumienia w
odniesieniu do personelu medycznego w
zakresie dzialań przekraczajacych dzialanie
o charakterze informujaco
usiwiadamiajacym.
Klauzula sumienia uznawana jest z
pierwszenstwem stanowienia o mozliwosci
rodzenia - aborcji przyslugujacej
kokobiecie-matce z moca przerstajaca
dcyzyjnie moc kluzuli sumiena z tytule
ojcowtwa wzgledem dziecka, z tytulu
pozostawnia męzem kobiety0-matki. W
okreslonych prwnie sytuacjach - z kauzuli
sumienia moze korzystac pawny opiekun
kobiety-matki jednak bez mozliwosci
decydowaia o zyciu i zdrowiu matki jedynie
z uwagi na sytuacje roziecielskieosoby
oddanej opiece prawnej.
XIII. Sprawy zwiazane z mozliwoscia lub
niemozliwoscia stoswania metody nazywanej
'"zaplodnieniem in vitro" i wszelkich
spraw zwiaznacy ze skutowaniem i stoswanem
tej metody – wymagaja uregulowania w
odrębnej ustawie uwzgledniajacej wskazań
preambuły do ustwy o rodzicielstwie i
wskazan wyniakajachych z etyki i wszelkiej
potewirdzienej wiedzy lącznie ze
wskazaniami spolecznym i w odniesieniu do
jednostki i calego spoleczeństwa takze w
aspekcie trwaolsci cywilizacyjnej - zwł. z
odniesienami wynikajacymi z calej ustawy
regulujacej prawne zasady okreslajacee
funkcjonwanie swidomego rodzicielstwa.
XXIV. Prlament – po dyskusji – przyjmie w
ramach obowiazujacych procedur - tryb
obowizujacy dla ustanwinia i zmiany
przedstawionej ustawy -zwl.przez wskaznie
trybu wiekszosciowego wymaganego dla kazdej
ustwy lub trybu szczegolnego – jako
wiekszsci kwalifikowanej. Pryjęta procedura
skutkuje jednakowo w obu syuacjach
stanwienia prawa, chybaze ustwoadawca w
chwii stanwieia pierwszej zustaw
zadecydujee inaczej.
XXV. Problematyka swiadomego rodzicielstwa
– dyskusyjna, drazliwa i trudna obejmuje
zagadnienia nie tylko w odniesieniu do
aborcji, ale takze innych metod mozliwego
usmiercania plodu - Takze przez wczesne i
celowe poronienie - metodami mecchanicznymi
– nienazywami aborcją, chemicznymi i z
uzytkieem substacji przyrodniczych –
naturanych oraz innych metod – np. metod
termicznych i przepisy niniejsze maja
sasosowanie do wszystkich takich
sytuacji.
XXVI. Z koniecznosci prawo panstwowe
obowiazujce wszystkich na ternie poddanym
jurysdykji RP – i niezaleleznie od ich
swiatopogladu jedstkowego musi i chyba
powinno być wyrazem kompromisu
uwzgledniajecego jednostkowe swidomociowe i
faktyczne zroznicownie – i potrzebę oraz
konieczosc stanowinia oraz stosowania prwa
– z poszanowaniem rozumnej zasady rownosci
wobec prawa w granicach poszanowaniu
nierownosci naturalnych nie podlegajacych z
natury mosliwosci regulowania prwewem
zwyczajowym lub stanowionym.
XXVII.Odmienne ureguowania prawne
obowiazujące na terenie innychpaństw nie
skutkuja automatycznie w zwiazkuze
znajdowaniem sie naterenie tych państw osob
poddanych z tytulu obwatelstwa i stąłeego
zamieszkania w odniesieniu wylacznego
oboowizywana ich i zasiegu obowiazujacej
jurysdykcji polskiej.
XXVIII. W przypadku zaplodnienia w wyniku
przestepstwa szczegolnego traktowania
wymagaklauzul sumieniaprzslugującakobiecie
- zwlaszcza odiesieniu doprzyslugujacych
jej praw w wyniku dzialnia sprwcy czynu
zabroioegojako przyczynypoczćia
zyciadzicka i akceptowania kluzuli sumienia
jako prawa tej kobiety.
XXIX. Odmiennego traktowania wymaga
klauzula sumienia uwzględniajaca
brakswiadomej decycji po stroniekobiety z
odniesieniem do akceptowanego przez
niąpoczęcia dziecka zwlaszcza wyrazany
sprzeciw wzgledem mozliwosci takego
poczęcia.
XXX. W przypadku poczęcia zycia w wyniku
gwaltu, postepu przemocy - dokonanego przez
męzczyznę względem kobiey postanowienia o
kluzulli sumienia - jak o prawu
przyslgujacemu męzczyznie i mogacych byc
podstawa do innych jego praw - przepisy o
przslugujacej męzczyznie klauzli sumienia
ie znjdują zastosowania tego mężcyzny.
Analogiczne rozwiązaniaprzyjmuje się
wgledem naturalnego fakycznego i prwnego
opiekuna wzgledem opieki nd osobąosoby plci
zenskiej gdy poczęcie dziecka zwiazanego z
zywym organzmem tej osoby wynika z
dziaialania męzczyzny sprwującego piecżę
nad osobą ktorej opika prawna przysluguje -
jako osobie o niepelnych prawach
stanowienia o sobie .
3. 11. 2020 r.
Komentarze (4)
W zakładach karnych kobiety albo mężczyżni,którzy
odsiadują wyroki za dzieciobójstwo często są
rozdzielani od innych morderców (sic!) bo w świecie
nawet zdegenerowanych zabójców nie ma
usprawiedliwienia dla zabójcy dziecka. Często tacy
skazani padali ofiarą wręcz linczu w celi i byli
wieszani ,,na kracie,,.przez współwiężniów.
Bardzo zawiły ten język prawniczy.
Plus za pracowitość. Pozdrawiam
Jakoś nikt nie pomyślał co na to dziecko. Czy to
tylko zabawka czy przedmiot rozważań. Wiktorze nie
podpowiadaj bo się jeszcze przyjmie. Pozdrawiam:)
Strasznie długi tekst. Miałeś ambicje przewidzieć
wszystko i uregulować wszystkie sytuacje. Ja jestem
zwolennikiem prawa krótkiego i jasnego. Dla mnie
ustawa o dopuszczalności przerywania ciąży mogłaby
mieć tylko jeden punkt:
"Na terenie RP są zabronione wszelkie działania
prowadzące do przerwania ciąży i usunięcia żywego
płodu z organizmu matki, za wyjątkiem:
1. ...
2. ...
3. ... itd."
Poza tym należy pamiętać, że już obecna ustawa jest
kompromisem, więc może lepiej przy niej nie majstrować
tylko zostawić tak jak jest, bo obie strony sporu (acz
niechętnie) się na takie zapisy zgodziły.